Kleur stylist worden
Aan het begin van een nieuw jaar, of op een kruispunt in het leven hebben mensen soms een grote behoefte het roer om te gooien. Het moet anders! Beter! Leuker! Vrijer! Onafhankelijker! Sommigen verkopen hun huis en gaan reizen, anderen vertrekken naar het buitenland, en velen gaan een opleiding doen.
Fijn dat je hier bent.
In de afgelopen 20 jaar heb ik veel mensen mogen trainen tot specialist in kleuranalyse en kledingadvies. Er waren mensen bij die na hun 40e of 50e eindelijk hun lang gekoesterde droom gingen vervullen om iets voor zichzelf of iets met mode te doen, of mensen te begeleiden. In hun jonge jaren leek het verstandiger om een serieus vak te leren en een goed betaalde baan te zoeken. Toch blijft het kriebelen. Die baan vervult niet echt. Het verlangen blijft.
Mogelijk kom je hier omdat je bezig bent je te oriënteren op een carrièreswitch of om iets leuks voor jezelf op te bouwen naast je baan. Of omdat je verhuist naar een andere regio, of zelfs naar een ander land. En ben je op zoek naar een expertise, die je overal kunt uitvoeren, waar je ook bent. Je bent hier op de juiste plaats. Ik ga je vertellen over het vak van de kleur- en kleding adviseur. Over wat er zoal te kiezen valt voor je het vak ingaat, waar je op kunt letten bij het kiezen van je opleiding. De opleiding die je kiest heeft namelijk consequenties voor de methodes waarmee je gaat werken, in elk geval in het begin. De moeite waard dus om je goed te informeren vooraf.
Het kleurtype bepalen van een klant
Veel systemen waar kleuradviseurs mee werken kennen “kleurtypes”. Welk type iemand toebedeeld krijgt, hangt af van de combinatie van de huidkleur, haarkleur en oogkleur. In het kleurenpalet komen kleuren die de huid er gezond uit laten zien, waarmee het haar glanst, en de ogen gaan stralen. Dat is waar je als kleurexpert op let. Kleuren waarmee de persoon zichtbaar wordt, en mensen hem of haar gaan zien als nooit tevoren. Kleuren om een garderobe mee op te bouwen waarbinnen heel veel combinaties mogelijk zijn, omdat alle kleuren in zekere mate bij elkaar passen.
koele kleuren of warme kleuren?
lichte kleuren of donkere kleuren?
heldere kleuren of gedempte kleuren?
- warme of koele kleuren
Je hebt vast al vaak gehoord over warme kleuren en koele kleuren. Welke van die twee beter zijn hangt af van de invloed die die kleuren hebben op de huid. Wordt die er egaal van, of zie je elke verkleuring? Blijft de huidkleur onveranderd, of wordt die geler of grauwer door de kleuren? Dat zijn aspecten die je goed wilt leren zien. Het is lang niet altijd eenvoudig, aangezien niet iedere huid duidelijk reageert op koele en warme kleuren. - lichte of donkere kleuren
Bij een kleuranalyse kijken we ook of iemand het best lichte kleuren of donkere kleuren kan dragen. Soms zijn donkere kleuren simpelweg te zwaar. Bij een ander zijn lichte kleuren te zwak. Dan valt die persoon weg. - heldere of gedempte kleuren
We kijken ook of iemand het best heldere kleuren of gedempte kleuren kan dragen. Heldere kleuren kunnen iemand ophalen, maar het kan ook gebeuren dat heldere kleuren iemand compleet overstemmen. Je ziet eerst de kleuren en dan pas de persoon. Er zijn nu eenmaal heel wat mensen die zichtbaar worden met gedempte kleuren.
Werken met 4 kleurtypes in 4 seizoenen
In de jaren ’80 van de vorige eeuw hebben veel mensen kennis gemaakt met de kleuranalyse in 4 seizoenen: het lentetype, het zomertype, het herfsttype en het wintertype. In elk seizoen komen de kleuren voor die ook in de natuur voorkomen in dat jaargetijde. Een handige indeling. Iedereen begrijpt hem. Toch valt het vaak niet mee om iemand in te delen in één van de 4 seizoenen.
Je krijg je kleuring mee vanuit je genen. Een beetje van je vader en een beetje van je moeder. En die kleuring is behoorlijk uniek. Tijdens een kleuranalyse moet je dan plotseling in één van de 4 beschikbare types passen; de hele mensheid verdeeld in 4 typeringen. Dat kan niet altijd goed gaan. Dat klopt. Het gaat ook niet altijd goed, en soms is het vrijwel onmogelijk. Zeker als je bedenkt dat heel veel vrouwen een kleur van de kapper in hun haar dragen. Dat is een extra complicerende factor…
Gemengde kleurtypes:
Als menselijke kleuring uniek is, dan heb je meer dan 4 kleurtypes nodig. Je wilt iemand immers kleuren geven die aansluiten bij hun unieke combinatie van huid, haar en ogen. Die kleuren geven het beste effect. Voor sommige mensen zijn bijvoorbeeld warme kleuren te warm, en koele kleuren te koel. Zij krijgen het beste effect door milde kleuren die tussen warm en koel in liggen.
Er zijn diverse indelingen beschikbaar, maar niet allemaal binnen hetzelfde kleursysteem. Een veelgebruikte methode is die van 10 kleurtypes: de 4 seizoenen met 6 tussentypes. Tussen zomer en lente ligt het lente-zomer-type, tussen herfst en winter het herfst-winter-type. Enzovoorts. Deze extra types hebben nog een voordeel: je kunt in het kleurtype van een persoon ook de persoonlijke kracht meenemen. We kleden immers niet alleen een lichaam; we kleden een hele persoon. Dan wil je ook dat de kleuren de persoon dragen.
Er bestaat ook een indeling, eveneens op basis van de 4 seizoenen, waarbij er naast de 4 seizoenstypes varianten bestaan met een “flow” naar en ander type. Zo krijg je een zomertype met een flow naar de lente. De kleuren zijn iets helderder en warmer dan die van het zuivere zomertype. Of een lente met een flow naar de winter. In dat palet zijn de kleuren iets koeler en nog helderder dan in het originele lentetype kleurenpalet. Zo ontstaan 16 kleurtypes: 4 seizoenen en 12 types met een flow. Interessant hè?
Kleuranalyse met een maatwerk kleursysteem
Je leest het goed. Er is ook maatwerk in kleuradvies. Bij zo’n kleuranalyse kun je als consultant volledig rekening gehouden met de unieke kleuring van elke persoon. Ofwel omdat er een computersysteem gebruikt wordt, die de verschillende aspecten combineert tot een persoonlijk palet. Of omdat de consultant zelf handmatig paletten kan samenstellen op basis van de exacte persoonlijke kleuring van de persoon in kwestie. Om dit te kunnen heb je als consultant diepgaand inzicht nodig in kleuren en de relaties tussen de verschillende kleurnuances. Daarom maken kleurenleer en kleurstudies deel uit van de opleidingen.
Maatwerk vraagt ook iets anders van het kleursysteem zelf. Een computer werkt op basis van de juiste input. Dus komt zo’n systeem met een aangepaste manier om de kleuren van huid, haar en ogen te meten. En wie handmatig kleurenpaletten wil kunnen samenstellen heeft vrije materialen nodig om dat te kunnen doen. Dat alles vraagt een wat grotere investering qua werkmaterialen.
Als je kleuren op maat kunt kiezen, kun je in die keuze ook de persoonlijkheid van de persoon meewegen, maar ook de doelstellingen die iemand heeft. Je kunt je vast voorstellen dat iemand die promotie wil maken op het werk iets andere kleurnuances nodig heeft dan iemand die de komende tijd een liefdespartner wil vinden. Het doel legt een ander accent. Als mensen door hun leven gaan, kunnen de kleuren die ze dragen bijdragen aan het behalen van hun doelstellingen.
We weten intussen al lang, dat een kleurtype niet je hele leven meegaat. Je kleuren bewegen mee met elke verandering van haarkleur en van levensfase. Daarom raden we mensen aan om hun kleurenpalet eens per 2-7 jaar te laten beoordelen. Bij een maatwerk palet kun je vaak volstaan met het verfijnen van een deel van het kleurenpalet.
Na het uitvoeren van een kleuranalyse wil je je klant adviseren over hoe ze die kleuren kan kiezen, combineren en dragen. Je wilt hem of haar leren met het kleurenpalet de 3.000 kleuren te vinden die hij/zij kan dragen. Dat zijn er dus veel meer dan de 30-90 kleuren die in een kleurenpalet zitten. Dat geeft ook ruimte. Kleuren vind je immers vrijwel nooit exact terug in kleding. Maar daar gaat het ook niet om. Een kleurenpalet is een matching instrument. Het helpt je de kleuren te vinden, die echt bij je passen. Het dicteert niet wat je moet dragen. Dat maakt het zo fijn.
Waarom laten mensen een kleuranalyse doen?
Makkelijker kleding kiezen terwijl je tijd en geld bespaart
Als ze hun beste kleuren kennen, shoppen ze effectiever. Misschien vinden ze minder, maar wat ze kopen is beter. Beter van kleur, en waarschijnlijk ook van een betere kwaliteit. Zodra mensen weten wat hen staat, kunnen ze doeltreffender kopen wat bij hen past. Dat bespaart kostbare tijd en geld. Het kleuradvies verdient zichzelf terug. Wie kleuren leert combineren, kan ook beter outfits samenstellen met kleding die niet helemaal op het kleurenpalet aansluiten. Zo kunnen ze ook wat ze hebben beter benutten.
Zelfvertrouwen vergroten
Mensen die een kleuradvies hebben ingewonnen wagen meer. Ze geven aan dat ze niet meer zo vaak hun toevlucht nemen tot “veilige” kleuren als blauw en zwart. Ze gaan het experiment aan en kopen kleding in kleuren uit hun palet die ze prachtig vinden. Weten dat die kleuren goed staan, geeft zelfvertrouwen. Dat merk je ook, want mensen verleggen hun grenzen meteen. Ze durven meer, en kiezen met meer lef. Meer zelfvertrouwen heeft natuurlijk invloed op andere gebieden. Dat zag ik bijvoorbeeld bij een 11-jarig meisje, dat plotseling veel meer leiderschap ging tonen op het schoolplein. Voor de kleuranalyse was ze een schuchter teruggetrokken meisje, dat zich niet echt liet zien.
Zichtbaarheid vergroten
We kennen in onze taal de term “grijze muis” en die slaat zeker niet op mensen met grijs haar. Die uitdrukking gaat over mensen die geen kleur bekennen, die er uitzien als iedereen, of veel zwart of andere neutrale kleuren dragen. Wie kleur bekent wordt zichtbaar, letterlijk. En met het toegenomen zelfvertrouwen, gebeurt er ook iets in hun lijf. Ze lopen meer rechtop, met meer energie en kijken anders de wereld in. Zo hebben kleuren effect op jezelf, maar ook op anderen.
Complimenten krijgen
Wie kleuren gaat dragen die flatteren, kan complimenten verwachten: “Wat heb je gedaan? Je ziet er zo goed uit!” Als dat een paar keer na elkaar gebeurt, kan dat geen toeval zijn. Dan weet je zeker dat die kleuren je goed doen. Daarom is een kleurenanalyse ook zo’n goede investering. Je krijgt er letterlijk een oppepper van.
Duurzaam met kleding omgaan
Steeds meer mensen willen duurzame keuzes maken voor hun kleding. Kledingmerken spannen zich in om aan de materiaalkant iets te winnen. Maar een kleuranalyse is op zich al een actie van duurzaamheid. Daarna kun je je beperken tot kleding die je goed staat en ook echt vaak gaat dragen. De kleuren zijn goed, je voelt je er mooi in. Waarom zou je dat in je kast laten hangen of voortijdig of ongedragen weg doen?
Image Companion, opleidingsinstituut voor kleuradvies, styling en image consulting
Mijn naam is Riet de Vlieger, eigenaar en trainer van Image Companion. Ik verzorg kleur, stijl en imagetrainingen sinds 2002. Om mijn trainingen up-to-date te houden, investeer ik jaarlijks in mijn ontwikkeling. Zo heb ik me door AICI laten certificeren en zijn in 2021 een aantal van mijn trainingen door AICI geaccrediteerd. Hierin ben ik de enige in Nederland. Op zich is dat natuurlijk geen verdienste. Ik zou graag zien dat meer collega’s zich laten certificeren. Daarmee gaat de kwaliteit van het vak omhoog in ons land. Op dit moment is een aantal van mijn studenten van de afgelopen jaren zich aan het voorbereiden om zich te certificeren. Waar mogelijk wijs ik hen graag de weg.
Mijn trainingsprogramma voor image consulting is goedgekeurd door AICI voor het Novice membership. Wie een training volgt van minimaal 60 uur, kan tijdens of kort na de opleiding met een forse korting lid worden van AICI, en verder doorgroeien door te leren van vakgenoten van over de hele wereld. Veel AICI programma’s zijn gratis of tegen een gereduceerd tarief te volgen voor leden. Ik vertel je er graag meer over.
Goed geïnformeerd je keuze maken
Je hebt wel gemerkt dat je je maar beter goed kunt laten informeren over de opleidingsmogelijkheden voor het vak, en een indruk te krijgen van hoe je te werk zult gaan na het afronden van je training. Als je wilt, trek ik graag tijd voor je uit, om je te informeren en al je vragen te beantwoorden, als je interesse hebt in het volgen van een opleiding. Daartoe heb ik een gratis Oriëntatie webinar ontwikkeld, dat ik op afspraak verzorg. Van harte uitgenodigd om je daarvoor aan te melden.
Geef een reactie